قضاوتهای امیر المومنین علی علیه السلام

مردم آزاری :

در زمان خلافت اباالحسن مردی به مرد دیگر گفت : در خواب با مادرت نزدیکی کردم .!

مرد از این سخن بر آشفته و او را نزد امیر المومنین (ع) برده و گفت : این فرد به من ناروا می گوید .

آن حضرت فرمود : چه گفته است ؟

گفت : می گوید با مادرم محتلم شده است !!

علی ( ع ) به وی فرمود :

   تو هم اگر میخوای او را عادلانه جزا دهی وی را در آفتاب برایت نگه می دارم تا سایه اش را تازیانه بزنی ، زیرا خواب مثل سایه است ؛ ولیکن او را تعزیر می کنم تا دیگر مردم آزاری نکند .

.................................................

5 نفر در حال زنا

پنج نفر را در حال زنا گرفته و نزد عمر آوردند ، عمر دستور داد بر همه ی انان حد جاری کنند .! امیرالمومنین که آنجا حضور داشت از شرایط انان پرسید و سپس خطاب به عمر گفت حکم اشتباهی دادی . عمر به علی ( ع ) گفت شما حکم کنید !

آن حضرت یکی از انان را پیش کشیده و حکم به زدن گردنش نمود ، دومی را سنگسار و سوی را تازیانه زد ! به چهارمی نصف حد نفر قبل که حد کامل بود ( یعنی 50 تازیانه ) جاری کرد و سومی را تادیب نمود . همگی مردمی که حضور داشتند به همراه عمر از قضاوت ایشان تعجب کرده و گفتند چگونه همه ی اینها که یک جرم را مرتکب شده بودند حکم جداگانه داشتند ؟ !!

آن حضرت فرمود :

نفر اول که گردنش را زدم کافر ذمی (کتابی ) بود و چون از شرایط امان نامه خود تعدی کرده بود مستحق مرگ بود !

نفر دوم از آنجا که خود زن داشت و مرتکب زنای محصنه شده بود مستحق سنگسار شد .

نفر سوم نیز ار آنجا که مجرد بود حد تازیانه خود را برد و نفر چهارم نیز چون غلام بود نصف نفر سوم تازیانه می خورد یعنی 50 تازیانه !!

نفر پنجم نیز دیوانه بود و مجازاتی بر او نبود و تنها تنبیه بود تا جنبه تادیبی داشته باشد !







ارسال توسط عباس کیانی اکردی
پرسش پاســخ حقوقی شماره 5 با سلام ایا مهریه عندالستطاعه هست یا عند المطالبه و اگر نتوانستیم بدهیم ایا باید زندان برویم یا اعسار بدهیم تشکر اصولاً عندالمطالبه است، اگر ندارید و مالی داشتید به غیر از مستثنیات دین، توقیف و از محل آن استیفاء می شود، در غیر اینصورت اقدام بعدی حبس بوده، مگر اینکه اعسار شما به موجب حکم دادگاه به طور مطلق یا تقسیط ثابت و مقرر شود. با سلام بنده جز منزل مسکونی به متراژ 100 متر در خیابان ستارخان چیزی ندارم و مهریه همسرم 300 سکه بهار آزادی است میخواستم بدانم آیا منزل مسکونی بنده جزء مستثنیات دین میشود یا خیر؟ طبق ماده 524 و بند الف آن، مسکن مورد نیاز محکوم علیه و افراد تحت تکفل وی با رعایت شئون عرفی جزء مستثنیات دین است. با سلام آیا مهریه سقف مشخصی دارد ؟ اگر مهریه مشخص شده بین زوجین 1500 سکه باشد آیا تمام و کمال باید پرداخت شود ؟ در خبرها شنیدم که سقف مهریه 400 سکه است آیا این خبر صحیح است ؟ مهریه سقف مشخصی ندارد و مهریه قید شده در سند نکاحیه ملاک عمل است و در صورت مطالبه زوجه باید پرداخت شود. طبقه بندی: پرسش و پاسخ حقوقی


ارسال توسط عباس کیانی اکردی
آزادی متهم پس از موافقت دادستان با قرار منع یا موقوفی تعقیب سئوال : در بند (ن ) ماده ۳ قانون آ . د. ک مندرج است در صورت توافق بازپرس و دادستان با منع یا موقوفی تعقیب متهم چنانچه متهم زندانی باشد فورا" آزاد می شود . آیا آزادی متهم در صورت صدور قرار موقوفی یا منع تعقیب منوط به موافقت دادستان است و باز پرس در صورت گذشت در جرایم قابل گذشت، حق ندارد قبل از موافقت دادستان متهم را آزاد کند ؟ با توجه به اینکه دادستان برای اظهار نظر در مورد قرار نهایی بازپرس ۵ روز مهلت دارد آیا متهم باید این مدت در زندان بماند ؟ چون قرار بازداشت با موافقت دادستان است فک قرار بازداشت و ازادی متهم هم باید با موافقت او باشد، لذا باید این مورد را صرفا" ناضر به مدتی دانست که متهم با قرار بازداشت زندانی است . در کلیه قرارهای تامین بازپرس می تواند قبل از تصمیم نهایی مبنی بر منع یا موقوفی تعقیب، بازنگری نموده و چنانچه موجبات ادامه بازداشت را مرتفع دید، آن را رفع یا تبدیل و تخفیف داده زندانی را آزاد نماید البته در قرار بازداشت با موافقت دادستان و قسمت اخیر این قرار از بند ( ن) تاکیدی دارد بر مواردی که متهم تا پایان صدور قرار نهایی در بازداشت باقی مانده، که مسلما" در این صورت دادستان بلافاصله و فوری با توجه به زندانی دار بودن پرونده، اظهار نظر نماید .


ارسال توسط عباس کیانی اکردی
اندیشه های قضایی نشست قضايي دادگستري اسفراين پرسش: با توجه به مقررات مواد 587 و 669 قانون مجازات اسلامي آيا مي توان شكنجه روحي را جرم دانست؟ پاسخ:

ادامه مطلب...
ارسال توسط عباس کیانی اکردی
پرسش از شما پاسخ از ما اثبات مالكيت زمين پرسش: معامله اي بين (الف) و (ب) درخصوص قطعه زميني صورت گرفته است. آيا شخص (ج) مي تواند به موجب سند عادي و بدون اين كه با (الف) و (ب) سندي را تنظيم كند، ادعاي مالكيت قطعه زمين مزبور را بنمايد يا ابطال معامله (الف) و (ب) را از دادگاه بخواهد؟

ادامه مطلب...
ارسال توسط عباس کیانی اکردی
سوالات حقوقی سؤال: تحقيقات مقدماتي داديار در جرايم موضوع صلاحيت دادگاه كيفري استان معتبر است يا خير؟ پاسخ: با توجه به قسمت اخير بند «و» ماده (3) قانون اصلاحي، تحقيقات مقدماتي نسبت به جرايمي كه در صلاحيت دادگاه كيفري استان است منحصراً در صلاحيت بازپرس مي‌باشد و در غياب بازپرس نيز جانشين او (دادرس دادگاه) اقدام به تحقيق مي‌نمايد. پس تحقيقاتي كه داديار در اين موارد انجام مي‌دهد فاقد اعتبار است.

ادامه مطلب...
تاریخ: برچسب:سوالات حقوقی ,
ارسال توسط عباس کیانی اکردی

صفحه قبل 1 2 صفحه بعد

آرشیو مطالب
پيوند هاي روزانه
امکانات جانبی

آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 2
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 13
بازدید ماه : 224
بازدید کل : 228774
تعداد مطالب : 265
تعداد نظرات : 10
تعداد آنلاین : 1